ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΒΙΝΤΕΟ

Παρασκευή, 3 Οκτωβρίου 2014

Μερικα δευτερολεπτα αναγνωσης για τη ψυχη ..


                                         Πρόκλος «Περί πρόνοιας και ειμαρμένης 42».

 «Μπορώ, επίσης, να πω ότι είναι παράλογο (αν μπορούμε να πούμε παράλογο το αδύνατο) η υπόσταση της θείας ψυχής να προέρχεται από τον αιθέρα.

Γιατί όλα όσα προέρχονται από τον αιθέρα έχουν σωματική γέννεση, ενώ ο Αθηναίος ξένος (Βλ. Πλάτων “Νόμοι, 892.a”.) αποδεικνύει ότι η ψυχή είναι παλαιότερη από όλα τα σώματα. 

Αν όμως δεν φαντάζεσαι τον αιθέρα ως σώμα αλλά ως έναν αιθέρα που περιστρέφει τον αιθέριο νου και την νοητική ψυχή, ούτε και έτσι μου φαίνεται ότι έχεις βρει την αληθινή αιτία της ψυχής. 

Γιατί άλλη είναι η πηγή των ψυχών από την οποία προέρχεται και η αιθέρια και οι ψυχές των υποσελήνιων όντων και οι δαιμονικές ψυχές(Άγγελοι, Δαίμονες & Ήρωες). 

Και εμείς πρέπει να στρέφουμε το βλέμμα μας προς εκείνη, την οποία μου φαίνεται ότι ο Πλάτων (βλ. “Τίμαιος, 41.d”), θέλοντας να κρατήσει μυστική της αλήθεια, αποκαλεί “κρατήρα” και παραδίδει κάπου ότι εκεί ψηλά ο δημιουργός αναμειγνύει την ψυχή όχι από αιθέρα αλλά πριν από τα σώματα. 

Είναι εκεί που ο Τίμαιος λέει ότι ο δημιουργός, αφού ανέμειξε την ψυχή του Κόσμου, φτιάχνει ένα άλλο μείγμα. Επίσης και ο λόγοι που παραδόθηκαν από τους Θεούς εξυμνούν την πηγή κάθε ψυχής, είτε πρόκειται για ψυχές της εμπύριας, αιθέριας ή υλικής σφαίρας, και την εξαρτούν από την καθολική θεά της ζωογονίας – αυτή είναι η Ρέα/Δήμητρα/Εκάτη, από τον οποία εξαρτούν όλη την ειμαρμένη και επίσης δυο σειρές, μια ψυχική και μια, όπως είπαμε, της ειμαρμένης. 

Και παρουσιάζουν την ψυχή να περνάει από τη μια σειρά στην άλλη, λένε δε ότι μερικές φορές υπηρετεί την ειμαρμένη, όταν γίνει άλογη και αλλάξει κύριο και εγκαταλείψει την πρόνοια για χάρη της ειμαρμένης.»



— Βλ. Πρόκλος «Περί πρόνοιας και ειμαρμένης, 42». —


Κεφάλας Δ. Ευστάθιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.