ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΒΙΝΤΕΟ

Πέμπτη, 9 Οκτωβρίου 2014

Εμπεδοκλης Φιλοτης και Νεικος οι δυο δυναμεις που κυριαρχουν στο συμπαν

O ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ ωρίμασε πνευματικά-ιδεολογικά σε μια περίοδο έντονων συγκρούσεων ανάμεσα στη φυσική θεωρία του Ηράκλειτου για ένα δυναμικό σύμπαν στο οποίο κυριαρχεί το αείζωον πυρ, και στο στρατόπεδο της πυθαγορικής και ελεατικής οντολογίας του Παρμενίδη με ένα ον στατικό και αναλλοίωτο.
Για τον Εμπεδοκλή το Όν, όταν το κοιτάμε σαν σύνολο, είναι Ακίνητο, Αμετάβλητο, Ολοτελές και Αιώνιο. Ποτέ δεν γεννήθηκε και ποτέ δεν θα πεθάνει.
Όταν όμως κοιτάμε το Όν στα μέρη του, είναι κινούμενο σύμφωνα με τους όρους της κοσμολογίας του Ηρακλείτου. Τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν
τον κόσμο είναι το νερό, το χώμα, ο αέρας και η φωτιά. Τίποτα δεν γίνεται από το «μη είναι» και τίποτα δεν καταλήγει στο «μη είναι». (παρμενιδικη θεωρεια του οντος και του μη οντος,  το ''ειναι'' και το''μη ειναι''   <<ΕΙΝΑΙ - ΝΟΕΙΝ - ΛΕΓΕΙΝ>>  )
Σύμφωνα μ’ αυτή τη θέση, αυτό που οι άνθρωποι ονομάζουν γένεση και φθορά, δεν είναι παρά η συνένωση και ο χωρισμός των στοιχειακών φορέων.
Τα στοιχεία που συνθέτουν την ύλη του κόσμου είναι ΑΙΩΝΙΑ ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΑ, ενώ η ύλη του κόσμου είναι ΑΙΩΝΙΑ ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ. Δεν υπάρχει αρχή και τέλος στη φύση και στο Σύμπαν. Και τα δύο είναι αιώνια.
<<Ο Θεός είναι ένας κύκλος που το κέντρο του είναι παντού και η περιφέρειά του πουθενά>> (Εμπεδοκλής).
Στενα τα ορια των δυναμεων του ανθρωπου και πολλα τα δεινα που στομωνουν τη σκεψη του. Ένα τοσο δα κομματι της ζωης βλεπουν οι ανθρωποι οσο ζουν κι υστερα γοργοθανατοι πετουν σαν καπνος σιγουροι μόνο για αυτό που συντυχε ο καθενας τους καθως πλανοιυνται εδώ κι εκει . ποιος ταχα καθχιεται πως βρηκε το ολο ; Αυτά δεν γινεται ετσι να τα δουν οι ανθρωποι, μητε να τ’ακουσουν , μητε με το νου να τα αδραξουν. Εσυ λοιπον, αφου ηρθες ως εδώ θα μαθεις πως μακρυτερα να φτασει δεν μπορει η διανοια του θνητου
ΦΙΛΟΤΗΣ - ΝΕΙΚΟΣ (ΑΓΑΠΗ , ΕΝΩΣΗ - ΔΙΑΜΑΧΗ, ΜΙΣΟΣ)
Οι δυο δυναμεις που κυριαρχούν στο συμπαν και στη ζωη του ανθρωπου κατά τον Εμπεδοκλή ως το ''ποιητικό αίτιο'' που κινει τα παντα 
Εμπεδοκλης- Έλληνας φιλόσοφος που έζησε στον Ακράγαντα της Σικελίας (που ήταν αποικία των Ροδίων) περίπου το 490-430 π.Χ
Ο ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ ήταν δεινός περί την φράσιν η δε γλωσσική έκφρασή του είναι χυμώδης, προδίδει ενθουσιαστική ορμή και φαντασία, παράγει πλήθος νέων ποιητικών εικόνων και σχημάτων, προσφέρει ένα μεγάλο αριθμό λέξεων, που συναντούμε για πρώτη ή και για μοναδική φορά στην αρχαία Γραμματεία («ἅπαξ εἰρημένα»).
Kάποιος θρύλος αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας του Εμπεδοκλή από ένα δικαστή όρμησε μέσα στο σπίτι του ένας νεαρός, ο πατέρας του οποίου είχε καταδικαστεί σε θάνατο από τον οικοδεσπότη του φιλοσόφου. Ο νεαρός βρισκόταν σε τέτοια ψυχική αναταραχή και αναστάτωση που προσπάθησε με ξίφος να σκοτώσει τον δικαστή. Εμποδίζοντας τον ο Εμπεδοκλής συντόνισε τη λύρα του παίζοντας μία κατευναστική μελωδία με στίχους του Ομήρου που ηρέμησε τον νέο αποτρέποντας τον από τη δολοφονία του Δικαστή. Έπειτα από αυτό το περιστατικό ο νεαρός θεωρείται ότι έγινε ο καλύτερος μαθητής του.
Για την πτώση της αθάνατης ψυχής στην ύλη αναφέρει:
"Από ποιες άραγε τιμές και ποια κορφή ευτυχίας … Ήλθαμε εδώ στο άντρο αυτό το υπόστεγο … άχαρο τόπο, όπου είναι ο Φόνος, η Έχθρα και πλήθος άλλων Συμφορών…" (Καθαρμοί 119-121)
"Ω! αλλοί, δύστυχη θνητών γενιά πανάθλια, από ποιες έριδες, ποιους στεναγμούς έχετε γίνει! Από τους ζώντες νεκρούς έκανε εναλλάσσοντας τα είδη… Καλύπτοντας τα με ασυνήθιστο χιτώνα σάρκας…" (Καθαρμοί 124-126)
"…Γέννηση δεν υπάρχει για κανένα απ' τα θνητά μήτε χαμός σ' ολέθριο θάνατο, μονάχα μίξη κι ανακατονομή όσων σμίξαν, μόνο που γέννηση καλείται στους ανθρώπους…" (Περί φύσεως 8)
Ο Εμπεδοκλής θεωρεί την ύπαρξη του, μία ανεξάρτητη και θεία προσωπικότητα που εξέπεσε σε βαρύ αμάρτημα κάτω από την επίδραση του Νείκους (Κακία-Μίσος) και έχασε την θεία φύση του. Έκτοτε η ψυχή του δοκιμάζεται κατακτώντας συνειδησιακά ολοένα και περισσότερο έδαφος στην ανάβαση της προς την αρχική της κατάσταση.
https://www.facebook.com/groups/661198973967743/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.