ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΒΙΝΤΕΟ

Σάββατο, 16 Μαΐου 2015

Ο Ζευς και οι Κουρήτες στα «Χρυσά Έπη» των Πυθαγορείων


 Οι δύο πρώτοι στίχοι των Πυθαγορικών «Χρυσών Επών» αναφέρουν τα κάτωθι:         

«Αθαντους μν πρτα θεος, νμ ς δικεινται, τμα· κα σβου ρκον.»
Δηλαδή : «Πρώτα, τους Αθανάτους Θεούς, όπως έχουν ορισθεί από το νόμο να τιμάς· και να σέβεσαι τον όρκο«.




Σχολιάζοντας, ο Ιεροκλής, για τον τι είναι ο νόμος αυτός που έχει ορίσει τους Αθανάτους Θεούς, μας λέει ότι νόμος είναι ο δημιουργός νους και η θεία βούληση η οποία παράγει τα πάντα αιωνίως και τα διατηρεί.
«νμος μν  δημιουργικς νος κα θεα βολησις ϊδως παργουσα τ πντα κα ες ε διασζουσα, τξις δ ννομος π   το πατρς τν λων κα δημιουργο τος θαντοις θεος συνεισελθοσα κα ποιοσα ν ατος τος μν πρτους, τος δ δευτρους.»          
— Ιεροκλής, Υπόμνημα εις τα Πυθαγορικά Χρυσά Έπη, 1.10.3 – 1.11.1. —



Επιπλέον, για το ποιοι είναι οι συγκεκριμένοι Αθάνατοι, μας αναφέρει ότι είναι οι Εγκόσμιοι Θεοί που πρέπει κανείς να τιμά σύμφωνα με την τάξη που υπάρχει σε αυτούς, την οποία την εισήγαγε ο δημιουργικός νόμος μαζί με την ύπαρξή τους.
«ς δοι τος γκοσμους θεος κατ τν νυπρχουσαν ατος τξιν τιμν, ν  δημιουργικς νμος μα τ οσίᾳ ατν συμπρογαγε τξας ατν» 
–Ιεροκλής, Υπόμνημα εις τα Πυθαγορικά Χρυσά Έπη, 1.1.3 – 1.1.6–
Σε αυτό το σημείο θα προσπαθήσουμε να δούμε ποιος είναι αυτός ο δημιουργός νους, που είναι ο νόμος των Χρυσών Επών.

«θες δ θεν Ζες ν νμοις βασιλεων»
— Πλάτων, Κριτίας, 121.b.7 – 121.b.8–
Δηλαδή: «Ο Θεός των Θεών, Ζευς, που βασιλεύει με τους νόμους».

Σχολιάζοντας αυτό το σημείο ο Πρόκλος λέγει:  
«Εν δ τοτοις εθς ν ρχ θες θεν βασιλες νυμνομενος Ζες, πς οχ τος ν Τιμαίῳ γεγραμμνοις μολογε τος πντων ατν τν γκοσμων θεν πατρα κα ατιον ποφνασι; Τς γρ στιν λλος πντων θεν βασιλεων θες τς ποστσεως ατν κα τς οσας ατιος; Τς δ θεος θεν τος γκοσμους ποκαλν; Οχ τς δημιουργας πσης ες αυτν τν ρχν ναδησμενος; Ε τονυν κα τος φ αυτο γεννωμνοις δδωσι τ θεος εναι θεν, πολλ δπου μειζνως ατ προσκει τν θεν πντων νυμνεσθαι θε·« 
— Πρόκλος, Περί της κατά Πλάτωνα Θεολογίας, 5.77.22 – 5.78.6. —
Δηλαδή:
«Με αυτά λοιπόν, όταν αμέσως από την αρχή ο Ζευς εξυμνείται ως βασιλιάς Θεός όλως των Θεών, πώς δεν συμφωνεί με όσα είναι γραμμένα στον «Τίμαιο», τα οποία τον παρουσίασαν ως πατέρα και αίτιο όλων των εγκοσμίων Θεών; Γιατί ποιος άλλος είναι ο Θεός που βασιλεύει σε όλους τους Θεούς, παρά ο αίτιος της υπόστασης και της ουσίας τους; Και ποιος είναι αυτός ο οποίος αποκαλεί «Θεούς Θεών» τους εγκοσμίους Θεούς; Δεν είναι αυτός που εξάρτησε από τον εαυτό του την αρχή ολόκληρης της δημιουργίας; Αν λοιπόν και σε όσους δημιουργούνται από αυτόν δίνει την ιδιότητα να είναι «Θεοί Θεών», τότε πολύ περισσότερο σε αυτόν ταιριάζει το να έχει εξυμνηθεί ως «Θεός όλων των Θεών»».

Επιπροσθέτως, ο Πρόκλος μας αναφέρει ότι ο νομοθέτης, δηλαδή εκείνος που δημιουργεί τους Νόμους, είναι ανάλογος προς τον Δημιουργό Ζευς.
« μν γρ νομοθτης νλογον τ δημιουργ Δι στι»            
–Πρόκλος, Εις τον Κρατύλο του Πλάτωνος εκλογαί χρήσιμοι, 63.7–
Εξάλλου, είναι γνωστό το γεγονός πως ο Μίνωας κάθε εννέα έτη, πήγαινε στο άντρο του όρους Ίδη και λάμβανε τους Νόμους από τον Ζευς[1].

Εν κατακλείδι, συμπεραίνουμε, ότι ο Νόμος των Χρυσών Επών αντιστοιχεί στον Δημιουργό και Πατέρα, Θεών τε και Ανδρών, Ζευς.

Τώρα, όσο αφορά τον όρκο, ο Ιεροκλής στην ανάλυσή του, τον αποκαλεί ως φρουρό και φύλακα του Νόμου.
«πειδ δ τν νμον τς το παντς διατξεως τρεπτος φρουρ διατηρε κα τν τς φρουρς τατης φλακα τος παλαιος θος ν δι πορρτων ρκον νομζειν, εκτως φεξς τος προειρημνοις ς κλουθον πγει δγμα τ περ το ρκου παργγελμα. κα σβου ρκον.»   
–Ιεροκλής, Υπόμνημα εις τα Πυθαγορικά Χρυσά Έπη, 1.22.2 – 2.1.1–
Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι ο όρκος είναι ο φύλακας, ο φρουρός του Νόμου. Ο Νόμος, όμως, όπως δείξαμε, είναι ο Ζευς. Από τη μυθολογία γνωρίζουμε ότι «φύλακες», «φρουροί» του Διός είναι οι Κουρήτες.

«Κα γρ ρφες τος Κορητας φλακας τ Δι παρστησι τρες ντας κα ο θεσμο τν Κρητν κα λληνικ πσα θεολογα τν καθαρν κα χραντον ζων κα νργειαν ες τν τξιν τατην ναπμπουσιν.»         
— Πρόκλος, Περί της κατά Πλάτωνα Θεολογίας, 5.16.28 – 5.17.4–
Δηλαδή : «Και ο Ορφεύς τους Κουρήτες, οι οποίοι είναι τρεις, τους θέτει δίπλα στον Ζευς ως φύλακες, και οι θεσμοί των Κρητών και ολόκληρη η Ελληνική Θεολογία την καθαρή και άχραντη ζωή και ενέργεια την αποδίδουν σε αυτή τη βαθμίδα«.

Καθώς και:

«τοσατη γρ στιν το θεο τοτου πσης τς πρς τ καταδεστερα συντξεως περβολ κα πρς τ νοητν χραντος νωσις, στε μηδ τς Κουρητικς ατν δεσθαι φρουρς, σπερ τν Ῥέαν κα τν Δα κα τν Κρην· πντες γρ οτοι δι τς ες τ δετερα προδους τς τρπτου φυλακς τν Κουρτων δεθησαν»    
—Πρόκλος, Εις τον Κρατύλο του Πλάτωνος εκλογαί χρήσιμοι, 107.34 – 107.39—
Δηλαδή:
«Τόση είναι στ’ αλήθεια η υπεροχή του Θεού αυτού σε σχέση προς κάθε συνύπαρξη με τα υποδεέστερα και η αγνή ένωσή του με το νοητό, έτσι που να μην έχει ανάγκη από την Κουρητική Φρουρά, όπως η Ρέα, ο Ζευς και η Κόρη. Πράγματι, όλοι τούτοι, λόγω της πορείας τους προς τα κατώτερα, χρειάστηκαν την άτρεπτη φρούρηση των Κουρητών«.

Άρα, λοιπόν, καταλήγουμε ότι εφόσον ο Νόμος είναι ο Ζευς, φύλακας του Νόμου είναι ο Όρκος και φύλακας του Διός είναι οι Κουρήτες, τούτοι θα αντιστοιχούν στον Όρκο των «Χρυσών Επών».


 Συγγραφέας : Παρασκευάκης Πολυχρόνης,(13/01/2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.