ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΒΙΝΤΕΟ

Πέμπτη, 9 Ιουλίου 2015

Φιλοσοφική ανάλυση κ'απόδειξη γιατί ο Πρωταγόρας δικαιώνεται,έναντι στα επιχειρήματα του Σωκράτη ό,τι η αρετή δεν διδάσκεται,στο ομώνυμο βιβλίο του Πλάτωνα

Αν ο Πρωταγόρας θέλει να αποδείξει στον Σωκράτη ότι η αρετή διδάσκεται απο τους γονείς στα παιδια,θα πρέπει να προσαρμόσει τον μύθο που διηγείται ως εξής:
Ο Δίας δίνει την αιδώ και την δίκη στους ανθρώπους μόνο όταν αυτοί αρχίζουν να δημιουργούν ομάδες - κοινωνίες,δηλαδή όταν είναι πολλοί μαζί.
Αλλά δεν τους δίνει και την αρέτη.
Αυτήν,πρέπει να παιδευτούν και να κοπιάσουν πολύ για να την αποκτήσουν.
Πρέπει να παιδευτούν πολύ και ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό ´ αναγκαστικά θα είναι η τριβή μεταξύ τους,δηλαδή η αναμεταξύ τους παίδευση.
Όταν τελικά οι άνθρωποι καταφέρνουν να κατακτήσουν την πολιτική αρετή και καταλαβαίνουν την σπουδαιότητα και την αξία της για το είδος τους, η προνόηση που τους χαρακτηρίζει,καθώς την έχουν αποκτήσει απο το προμηθεϊκό στάδιο,τους οδηγεί στο να αντιληφθούν ότι όλη αυτή η παίδευση που πέρασαν για την κατάκτηση της αρετής πρέπει να συστηματοποιηθεί,ώστε να γίνεται λιγότερο επίπονα, πιο αποτελεσματικά,χωρίς χρονοτριβή και με καθολικότητα.

Τότε ή παίδευση για την αρετή αποκτά συνείδηση και γίνεται εκ-παίδευση μεταξύ των ανθρώπων.
Και φυσικά η λογική του ανθρώπου τον οδηγεί και σε ένα άλλο συμπέρασμα
που του δείχνει ότι η εκπαίδευση γίνεται πιο καθολικά και αποτελεσματικά όταν ο άνθρωπος ξεκινά να εκπαιδεύται απο πολύ μικρή ηλικία.
Έτσι η προνόηση του ανθρώπου λοιπόν κάνει τον γηραιότερο να εκπαιδεύει τον νεότερο,τον γονιό να εκπαιδεύει το παιδί και τον δάσκαλο να εκπαιδεύει τον μαθητή κ´έτσι η εκπαίδευση μετατρέπεται πια σε παιδεία και παιδαγωγική. 
Από πολύ νωρίς το παιδί,ο νέος άνθρωπος,παρακολουθώντας τους τρόπους και τη συμπεριφορά των μεγαλύτερων πρός τους άλλους,μαθαίνει με την μίμηση(φυσική κλίση),απο τα πρώτα του
κ´όλας βήματα να ακολουθεί τους κανόνες συμπεριφοράς τού περιβάλλοντος του και που 
κατ´επέκταση διαίπουν την κοινωνία,που μέσα της το ίδιο αναπτύσεται.
Δηλαδή διδάσκεται την (ηθική)*.**
Μάλιστα αυτοί οι ηθικοί κανόνες συμπεριφοράς που φυσικά και αναγκαία διδάσκονται στον νέο άνθρωπο απο τους παλαιότερους,είναι αυτοί που θα εξελίσσονται με την συνεχή συστηματοποιημένη εκπαίδευση καθώς αυτός θα μεγαλώνει και θα αποκτά κοινωνική συνείδηση,εώς ότου σταδιακά να μετατραπούν στην πολιτική αρετή του κοινωνικά ενταγμένου ανθρώπου.
Έτσι λοιπόν παρατηρούμε οτί η πολιτική αρετή όχι απλώς διδάσκεται απο φυσική κλίση και με ανθρώπινη παρέμβαση αλλά και ότι αυτό ξεκινά από πολύ νωρίς και είναι το πρώτο και βασικότερο μάθημα του υποψήφιου νέου κοινωνικού ανθρώπου.
Δευτερότερα και μόνον τότε ο νέος άνθρωπος θα αρχίσει να διδάσκεται τις δεξιότητες και πνευματικές ικανότητες που χρειάζεται για τόν βίο του και πάντα αυτό θα γίνεται σε συνδυασμό και χωρίς να διακοπεί ποτέ,η πρώτη και βασική διδαχή-εξέλιξη της ηθικής-πολιτικής αρετής.
* Εδω πρέπει να αναφερθεί ότι βασικός κανόνας της ηθικής είναι το να επιδιώκει ο άνθρωπος-πολίτης,το καλό του κοινωνικού συνόλου και κατ´επέκταση το δικό του καλό και άρα αυτό την μετατρέπει σε πολιτική αρετή.
** Επίσης στο σημείο αυτό μπορούμε να διερωτηθούμε για το άν η ηθική πρέπει να απορρέει τελικά απο την επιδίωξη του καλού,σύνολικα για το σύνολο και με τον άνθρωπο να υπάρχει μόνο μέσα απο αυτό και για αυτό,εκφραζόμενος εντός του και αποκλειστικά ως μέρος του ή άν απορέει φυσικά και κατ´εξέλιξη του ανθρώπου,απο την επιδίωξη του ατομικού του καλού ως μονάδα,που επιτυγχάνεται δια μέσου της επιτυχίας του συνολικού καλού.
Αλλά αυτή είναι μία διάσταση η οποία υπάρχει ανάμεσα στην Πλατωνική και Επικουρική σκέψη για την ηθική.

κείμενο Ιγγλέσης Τηλέμαχος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.