ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΒΙΝΤΕΟ

Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015

Ηράκλειτος ‘’…τα πάντα υπόκεινται στο θάνατο …’’


Λουκιανός, Βίων πράσις, 14.

Διάλογος.

Λουκιανός: Κι εσύ, καημένε, γιατί κλαις; Καλύτερα λοιπόν να σου μιλήσω.

Ηράκλειτος: Κλαίω, ξένε, γιατί θεωρώ ότι τα ανθρώπινα πράγματα είναι αξιολύπητα και αξιοδάκρυτα και ότι τα πάντα υπόκεινται στο θάνατο. Για αυτό σας οικτίρω και οδύρομαι. Αυτά που τώρα συμβαίνουν δε τα θεωρώ σοβαρά, αλλά αυτά που

Ο Νους κατά τον Αναξαγόρα. ‘’Και όσα έχουν ψυχή και τα μεγάλα και τα μικρά όλα τα ελέγχει ο νους’’.



Ο Αναξαγόρας ήταν σπουδαίος αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και αστρονόμος. Γεννήθηκε στις Κλαζομενες της Ιωνιας περί το 500 π.χ.  Ήταν γιος του Ηγησίβουλου ή Εύβουλου και ανήκε σε πλούσιο και αριστοκρατικό γένος. Σε ηλικία 20 ετών εγκαταστάθηκε στην Αθηνα, επιδιδόμενος σε φιλοσοφικές σπουδές, όπου και έζησε εκεί επί 30 χρόνια. Σύμφωνα όμως με την παράδοση κατηγορήθηκε για ασέβεια και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πολη.
Γενικά ο Αναξαγόρας προσπάθησε να ανανεώσει την ιωνική φυσιολογία και να τη συνδυάσει με τις πνευματικές κατακτήσεις του Παρμενιδη και του Εμπεδοκλη.
Ο νους
‘’Και όσα έχουν ψυχή και τα μεγάλα και τα μικρά όλα τα ελέγχει ο νους’’

Τετάρτη, 25 Φεβρουαρίου 2015

Οι ''Έψιλον'' (βιντεο)

Ποιες είναι οι μορφές της κίνησης κατα τον Αριστοτέλη

Φύση και κίνηση 



Στα Φυσικά διερευνώνται η έννοια της φύσης και η μέθοδος για τη γνωσή της, η κίνησις σε όλες τις μορφές της, καθώς και τα ενυπάρχοντα στην κίνησιν (τόπος, κενόν, άπειρον, χρόνος, συνεχές, διαιρετόν), τα τέσσερα αίτια (ύλη, είδος, αρχή κινήσεως, τέλος) και η λειτουργία της στο πεδίο της φυσικής πραγματικότητας, η μεταβολή και τα είδη της, η κυκλική κίνηση, το πρώτον κινούν ακίνητον στο βαθμό που κινεί φυσικώς κ.α.

Πρωταρχικός στόχος της πραγματείας είναι η φανέρωση της φύσεως. Με τη φύση συνδέεται άρρηκτα η κίνησις, διότι αφενός τα φυσικά όντα  -είτε όλα είτε κάποια-  είναι

Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2015

Τα 5 γενη-εποχές των ανθρωπων, η ανταμοιβη και η τιμωρια τους, ποιοι ήταν οι επιχθονιοι και ποιοι οι υποχθονιοι κατά τον Ησίοδο

Η μυθιστορία της ψυχής κατα τον Ησίοδο 

Ο Ησιοδος, περιγραφοντας στο ποιημα του Εργα και Ημεραι, την αρχικη κατάσταση της ανθρωποτητας και το βαθμιαιο εκφυλισμο της, λεει ότι οι ανθρωποι της χρυσης εποχης με το θανατο τους γινονται – με τη θεληση του Δια - <<Δαιμονες>> ( επιχθονιοι, κατά την αναγνωση του πλατωνα ),δηλαδή ψυχες που μπηκαν σε μια ανωτερη υπαρξη από αυτή ου ειχαν οσο ήταν ενωμενοι με το σωμα, ιδεα αγνωστη στα ομηρικα επη. Οι δαιμονες αυτοι επαγρυπνουν για τη δικαιοσυνη και την αδικια . Δεν είναι δηλαδή πνευματα περιορισμενα σε έναν απροσπελαστο χωρο περα από αυτόν τον κοσμο, αλλά δυναμεις που δρουν αναμεσα στους ανθρωπους, πεποιθηση που επισης απουσιαζει από τον Ομηρο, στον όποιο μονον οι Θεοι –οχικαι οι αγνωστοι σε αυτόν ψυχες-Δαμονες- παιρνουν διαφορες μορφες και επισκεπτονται τις πολεις  των ανθρωπων, επαγρυπνοντας για τις καλες και τις κακες πραξεις των ανθρωπων . 

Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2015

Oi 4 θεωρίες οι οποιες εξηγουν την αναπτυξη του ελληνικου πολιτισμου στην αρχαια Ελλαδα



Αποτελεί γενική και διαχρονική αναγνώριση ότι οι φιλοσοφικές, οι πολιτικές, οι κοι­νωνικές, οι καλλιτεχνικές, οι επιστημονικές και άλλες κατακτήσεις των αρχαίων Ελ­λήνων είναι κορυφαίες και μέχρι σήμερα τουλάχιστον αξεπέραστες. Δικαιολογημένα συνεπώς δημιουργήθηκε το ερώτημα:


Γιατί μόνο στην Ελλάδα και γιατί μόνο τότε στην Ελλάδα αναπτύχθηκε ένας τέ­τοιος πολιτισμός;

Ποια είναι τα αίτια δημιουργίας αυτού του ανεπανάληπτου πολιτισμού στο συγκε­κριμένο τόπο και χρόνο;

Στο εύλογο αυτό ερώτημα έχουν δοθεί διάφορες απαντήσεις, έχουν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες.

Η λέξη θεωρία είναι ελληνική και σημαίνει «θεώρηση, θέαση, κοίταγμα. Θεώρηση της συνειδητοποιημένης αλήθειας και ομορφιάς». Συνεπώς ο όρος θεωρία δεν ση­μαίνει

Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2015

Οι αποκαλύψεις του Σπυρίδωνος Μαρινάτου για το μαντείο των Δελφών .

Μια σειρά δημοσιευμάτων για τις σχέσεις Ελληνισμού-Χριστιανισμού, έτσι όπως ακριβώς οδήγησε την σκέψη μας ο μεγάλος πανεπιστημιακός δάσκαλος της Αρχαιολογίας και Ακαδημαϊκός, Σπυρίδων Μαρινάτος (1901-1974), του οποίου η αρχαιολογική σκαπάνη στους Δελφούς επαλήθευσε για μία ακόμη φορά αυτό που είχε πει ο Χριστός, πως «όταν οι άνθρωποι σιωπήσουν θα μιλήσουν οι πέτρες»!... Διαβάστε τα κείμενα!..

«Η Σίβυλλα στα ερείπια της Ρώμης». Πίνακας του Τζιοβάνι Πανίνι (1750)
Συνέχεια από το προηγούμενο:
Οι μη θέλοντες να λύσουν το ζήτημα κατά τον Γόρδιον τρόπον χρησιμοποιούν την συνδυαστικήν οδόν. Χάσμα ήτο, λέγουν, η βαθεία χαράδρα της Κασταλίας, η οποία χωρίζει

Τετάρτη, 18 Φεβρουαρίου 2015

Αισχύλος - Τρομερός ο θυμός ενός λαού που μουρμουρίζει ( βιντεο )

Ποια ηταν διδασκαλια του Πυθαγόρα .

Η εσωτερική σχολή του Πυθαγόρα θεωρείται το πρώτο πανεπιστήμιο του κόσμου, όπου η διδασκαλία γινόταν με μυστηριακό και συμβολικό τρόπο. Πρώτος ο Πυθαγόρας εισήγαγε στην Ελλάδα το σύστημα της πρακτικής φιλοσοφίας, της ηθικής των ανθρωπίνων καθηκόντων.
Η φιλοσοφία του βοηθούσε τον άνθρωπο να εξυψώσει βαθμιαία την ψυχή και το νου του, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην πρόοδο της ίδιας της ανθρωπότητας.
Παρόλο που η σχολή του, ριζοσπαστικά για την εποχή του, δεχόταν και άνδρες και γυναίκες, η διδασκαλία του προοριζόταν για λίγους, ή όπως εκείνος έλεγε : «μη είναι προς πάντας πάντα ρητά». Προοριζόταν γι' αυτούς που μπορούν να ξεπεράσουν «τις δοκιμασίες», που μπορούν να σφυρηλατήσουν τον χαρακτήρα τους για να δεχτούν έτοιμοι πλέον την Αλήθεια.

Δευτέρα, 16 Φεβρουαρίου 2015

Το παραμύθι περί ομοφυλοφιλίας στην Αρχαία Ελλάδα



«Όταν ο Ζεύς έπλασε τους ανθρώπους, τις άλλες ψυχικές ιδιότητες αμέσως τις έβαλε μέσα τους, μόνο την ντροπή εξέχασε. Επειδή δεν ήξερε απο ποιό σημείο να την εισάγει, την πρόσταξε να μπεί απο τον πρωκτό.Εκείνη, αρχικώς προέβαλε αντιρρήσεις και δυσανασχετούσε, επειδή εντόνως διαφωνούσε, είπε: «μόνον με αυτή την συμφωνία δέχομαι να εισέλθω, αν οποιοσδήποτε εισέλθη, μετά απο μένα, τότε ευθύς αμέσως εγώ εξέρχομαι.»Απο τον λόγο αυτό και ύστερα όλοι οι πόρνοι να είναι ξεδιάντροποι».



Αισώπου Μύθοι

Την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα δημιουργήθηκε ένα κίνημα το οποίο προσπαθεί να υπερασπιστεί τις αξίες και τα ιδανικά των προγόνων μας. Υπάρχουν λίγοι, αλλά ικανοί, Έλληνες που υπερασπίζονται καθημερινά τα επιτεύγματα των προγόνων μας τόσο της Κλασσικής Εποχής στην αρχαία Ελλάδα όσο και τις ύστερες περιόδους που ο ελληνισμός κατάφερε μέσα απο αντίξοες συνθήκες να δημιουργήσει πολιτισμό και να προσφέρει στην ανθρωπότητα.

Σάββατο, 14 Φεβρουαρίου 2015

Ερως η συμπαντικη ενεργεια της ενωσεως των παντων .


Σύμφωνα με την θεογονία του Ησιόδου, πρώτο από όλα υπήρξε το ΧΑΟΣ(1). Το ΧΑΟΣ είναι αυτογέννητο. Αυτό σημαίνει πως ναι μεν έχει αρχή, όμως γεννήθηκε μόνο του, όπως και η ΓΑΙΑ(2), και ο ΕΡΩΣ(3). Αυτές οι τρεις πρώτε υπάρξεις είναι αυτογέννητες και διαφέρουν μόνο ως προς τον χρόνο γέννησής τους. Από τις τρεις, μόνο ο ΕΡΩΣ δεν γεννάει απογόνους, όμως είναι αυτός που ωθεί τις άλλες δυάμεις σε δημιουργία


ἤτοι μὲν πρώτιστα Χάος γένετ᾽· αὐτὰρ ἔπειτα
Γαῖ᾽ εὐρύστερνος, πάντων ἕδος ἀσφαλὲς αἰεὶ
ἀθανάτων οἳ ἔχουσι κάρη νιφόεντος Ὀλύμπου,
Τάρταρά τ᾽ ἠερόεντα μυχῷ χθονὸς εὐρυοδείης,

Παρασκευή, 13 Φεβρουαρίου 2015

Κατα το Πλατωνα οι ανακυκλησεις του Κοσμου ειναι διττες. Οι δυο βασιλειες του Δια και του Κρονου . Η προνοια και η ειμαρμενη. Ποια ειναι η αρχη των παντων ?

Όπως λέγει ο Πρόκλος, στο «Περί της κατά Πλάτωνα Θεολογίας, βιβλίο Ε’, 91.20 – 96.19», ο Πλάτων δίνει διττές τις «νακυκλσεις» σε ολόκληρο τον Κόσμο, όπως και προηγουμένως λέγαμε, την μια δηλαδή «νοερν κα τν ψυχν ναγωγν», και την άλλη οδηγούμενη προς την Φύση και αποδίδοντας τα αντίθετα με τη προηγούμενη, και τη μία «φαν κα προνοίᾳ θείᾳ κυβερνωμνην, τν δ μφαν κα κατ τν τς εμαρμνης τξιν νελισσομνην» [την μία αόρατη και κατευθυνόμενη από την θεία πρόνοια, και την άλλη ορατή και ανακυκλούμενη με βάση την τάξη της Ειμαρμένης], θέτει επικεφαλής σε αυτές τις «νακυκλσεις» τις αιτίες ως δύο ειδών. Γιατί κάθε μεταβολή και περίοδος χρειάζεται κάποια αιτία που να την κινεί. Και πριν από τις αιτίες που τις κινούν θωρεί ότι είναι δυο ειδών και οι σκοποί, των περιόδων, και αποδίδει τα πρωταρχικά αίτια των κινήσεων ως αντίστοιχα ως τα αίτια που κινούν και με τις ίδια τις «νακυκλσεις» που παραλλάσουν μεταξύ τους.

Τρίτη, 10 Φεβρουαρίου 2015

Αγαπη, η τροφη της ψυχης


Η φροντιδα απο και προς εμας, αγαλιαζει τη ψυχη 


Σ’ αυτό το σύμπαν υπάρχουμε -δυστυχώς για μας- υπό το καθεστώς της ανάγκης κι ανάγκη μας είναι η τροφή, το νερό και τ’ οξυγόνο. Η δυστυχία μας καθίσταται εντονότερη από το γεγονός ότι η τυραννία της ανάγκης επεκτείνεται και στις δυο άλλες συνιστώσες μας, την ψυχική και πνευματική.
Δηλαδή όχι μόνο το σώμα μας αποτελούμενο από τα γνωστά σωματίδια της κβαντικής φυσικής, αλλά και το πνεύμα μας υπακουει στην ανάγκη της τροφής, με τροφή του τις ιδέες. Η ψυχή από την μεριά της έχει ανάγκη την δική της τροφή, την αγάπη.
Όπως για το σώμα μας υπάρχουν τροφές δηλητηριώδεις και θανατηφόρες, έτσι υπάρχουν ιδέες δηλητηριώδεις για το ΕΙΝΑΙ μας. Θανατηφόρος τροφή για το πνεύμα αποτελούν τα πάσης φύσεως δόγματα, οι παγιωμένες ιδέες.(θρησκεια, πολιτικη-κομματα, ομαδες, εθνικοτητα, μορφωση,βιωματα) .
Για την ψυχή τα πράγματα είναι λίγο πολυπλοκότερα διότι το φαγητό της έχει ποικιλία μορφών, περίπου όπως του φυσικού σώματος. Η αγάπη σα φαγητο έχει και αυτη ποικιλία αποχρώσεων-γεύσεων. Συνηθίζουμε να την προσφέρουμε ως άρωμα, ως μενού, ως εικόνα, αλλά σπανίως ως ΓΕΥΣΗ. Δηλαδή. Νοιάζομαι, συμπάσχω, ενδιαφερομαι, ακουω το πονο του αλλου,κλπ. Όπως και για το φυσικό μας σώμα ΔΕΝ αρκεί η μυρωδιά ή η εικονα και μόνο του φαγητού για να το θρέψει, έτσι και με την αγάπη. Πρέπει να προφέρεται με τον τρόπο ωστε να νιωθουμε τη γευση ΤΗΣ.

Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2015

Ορφικος Υμνος Νομου


Των αθανάτων θεών προσκαλώ και των θνητών ανθρώπων τον αγνόν ανακτά, τον επουράνιον Νόμον, αυτόν πού κατατάσσει (θέτει εις τάξιν) τα άστρα, με οικαίαν σφραγίδα και του θαλασσίου πόντου καί της γης, αυτόν πού φροντίζει πάντοτε να είναι ή φύσις

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ .

Μέγας σοφός της αρχαιότητος. Υιός του πλουσίου και ευγενούς Ηγησιβούλου. Ο Αναξαγόρας μετέφερε τη φιλοσοφία από την Ιωνία στην Αθήνα, όπου και εγκαταστάθηκε, για να γίνει οικείος και φίλος του Περικλέους, του οποίου έγινε και δάσκαλος. Κατηγορήθηκε όμως για αθεΐα από τους αντιπάλους του μεγάλου πολιτικού, και αναγκάσθηκε λίγο πριν από την έκρηξη του Πελοποννησιακού πολέμου, να εγκαταλείψει την Αθήνα και να επιστρέψει στην Ιωνία, όπου ίδρυσε φιλοσοφική σχολή, πιθανώς στη Λάμψακο. Πέθανε εκεί, ασχολούμενος κυρίως με τα μαθηματικά, τη φυσική, την αστρονομία και την Ιατρική.

Παρασκευή, 6 Φεβρουαρίου 2015

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ 2


                      
 Ας υποθέσουμε ότι ξεκινούμε να λύσουμε ένα γιγάντιο σταυρόλεξο με τη βοήθεια λίγων συμπληρωμένων λέξεων. Με το πέρασμα του χρόνου το συμπληρώνουμε όλο και περισσότερο και μεγάλος αριθμός λέξεων που διασταυρώνονται συμπίπτουν και δεν μας αναγκάζουν να ακυρώσουμε όσες προηγουμένως συμπληρώσαμε, εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις. Πόσο τυχαίο μπορεί να είναι ότι σχεδόν έχουμε ολοκληρώσει τη συμπλήρωση των λέξεων με λάθος λέξεις; Στον ανεξάντλητο κόσμο που ζούμε, υπάρχουν και οι απίθανες συμπτώσεις και δεν αποκλείεται να εξαπατηθούμε. 

Πέμπτη, 5 Φεβρουαρίου 2015

Τα αινίγματα της Σελήνης... και τα αρχαία Ελληνικά κείμενα




 
Καιρός να δραπετεύσουμε απ' τη μιζέρια της καθημερινότητας και να πετάξουμε ψηλά. Να ταξιδέψουμε με το νου μας μέχρι την...διαστημική γειτονιά μας. Στο πανέμορφο φεγγαράκι μας. Στο καταφύγιο των απανταχού ρομαντικών και ερωτευμένων! Πόσο όμως...φυσική είναι η ομορφιά που διαθέτει; Και επιπλέον, μήπως αποτελεί καταφύγιο και...
κάποιων άλλων; 




1) Και πρώτα - πρώτα, η Σελήνη μας δεν θα έπρεπε καν να βρίσκεται εκεί που βρίσκεται. Ο Ισαάκ Ασίμωφ, ο μεγάλος αυτός αστρονόμος και συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας του προηγούμενου αιώνα, υπελόγισε, ότι η ελκτική δύναμη, που ασκεί ο Ήλιος πάνω στη Σελήνη είναι διπλάσια από αυτήν, που της ασκεί η Γη, σύμφωνα με τον Νόμο της Παγκόσμιας Έλξης, πράγμα που σημαίνει ότι ο Ήλιος, φυσιολογικά, θα έπρεπε να είχε αποσπάσει τη Σελήνη από τη Γη. Φαίνεται όμως, ότι κάτι την κρατάει καρφωμένη στη θέση της. Γι' αυτό και ο Ασίμωφ, κατέληξε στο συμπέρασμα, ότι η Σελήνη δεν είναι φυσιολογικός δορυφόρος της Γης.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ 1 ?

                                   

Η αλήθεια είναι για τη γνώση, εκείνο που στην πραγματικότητα είναι η δυνατότητα της συνύπαρξης. Το να ρωτάμε τι είναι η αλήθεια, είναι το ίδιο δύσκολο να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση, όσο και σε αυτήν: τι είναι η ύπαρξη; Δεν υπάρχει αλήθεια, υπάρχει γνώση με τη δυνατότητα να είναι αξιόπιστη, δηλ. αληθινή.
Είναι σαν τη δυνατότητα ενός εξαρτήματος να αποτελέσει μέρος στα υπόλοιπα ενός μηχανήματος. Η κοινή δυνατότητα των εννοιών προέρχεται από εκείνη των αντιληπτών, ενώ των αντιληπτών προέρχεται από την αντίστοιχη δυνατότητα των εξωτερικών υλικών πραγμάτων (δηλ. από τη δυνατότητα της συνύπαρξής τους και από την αλληλεξάρτησή τους σαν μέρη ενός συνόλου).